Projectomschrijving

De vraag

Op 4, 5 en 6 september organiseerde Rijkswaterstaat voor het eerst een grootschalige oliebestrijdingsoefening: Olie Alert Waddenzee. Wij zijn gevraagd om voor deze oefening een communicatiestrategie en PR-aanpak te ontwikkelen en uit te voeren. Doel van de communicatie: maximale aandacht generen voor de oefening waarbij samenwerking en bescherming van de Waddenzee centraal staat.

Onze aanpak

Gezamenlijke communicatie met alle partners in de oefening
Bij de oliebestrijdingsoefening waren een groot aantal partners betrokken. Vanaf het begin hebben we contact gezocht met de communicatieprofessionals van deze organisaties en hen meegenomen met onze strategie en hen een actieve rol gegeven tijdens de oefening.

Eén boodschap
Om via alle kanalen consistent de kernboodschap te communiceren hebben we een message house gemaakt. Het message house was een leidraad voor het PR-plan, de mediatraining, de persberichten, de storyline voor de pers, de website, de visuals, de animatie en de trainingsvideo.

Free publicity
We hebben vol ingezet op free publicity. Dit begon drie weken voor de oefening met een perslobby. Tijdens de oefening waren er boten voor de pers, konden ze mee met de helikopter en organiseerden we interviews. Op een speciale webpagina voor de pers was beeldmateriaal, een storyline en videomateriaal beschikbaar. Iedere avond schreven we een wrap-up. Tijdens de oefening gingen een social reporter en persfotograaf mee. Zij hebben foto’s en video’s voor het liveblog, de social kanalen van Rijkswaterstaat en de pers.

Communicatiehub
Voor de partners, pers en andere geïnteresseerden hebben we een tijdelijke website gelanceerd met een liveblog en achtergrondinformatie. Deze website was het centrale punt van alle communicatieactiviteiten.

Het resultaat

We hebben landelijk en regionaal maximale exposure gecreëerd. In bijna alle berichtgeving is de kernboodschap opgenomen.
Tijdens de oefening gingen 33 journalisten en cameramensen van 24 verschillende media mee op de persboot of in de helikopter. Iedere oefendag waren er live interviews op de radio en verschenen online vele posts, artikelen, liveblogs en filmpjes. Ook op tv veel was veel aandacht voor de oefening. De oefening was onder andere te zien bij het Jeugdjournaal en Hart van Nederland. Online hebben we een PR-waarde van 235.000 euro gegenereerd en is 5 miljoen keer een bericht over de oefening bekeken.

We hebben tijdens deze opdracht  samengewerkt met de PR- en filmexperts van Leene Communicatie en de vormgevers van VormVijf.

 

 

 

 

 

De foto’s op deze pagina zijn gemaakt door Sem van der Wal.