Projectomschrijving

De vraag

Op 12 november 2013 vond de Innovatie-Estafette plaats. Een tweejaarlijks netwerkevent waar bedrijfsleven, kennisinstellingen, overheid en de samenleving (circa 2.500 deelnemers) elkaar ontmoeten en kansen verkennen voor innovaties voor een leefbaar, veiliger en bereikbaar Nederland. Rijkswaterstaat was vertegenwoordigd met zo’n 40 projecten. Het was dan ook een belangrijk podium om het innovatieve vermogen te kunnen markeren en Rijkswaterstaat te profileren als een adequate uitvoeringsorganisatie.

De rol van de maatschap

De laatste drie maanden voorafgaand aan de Estafette ondersteunde Maatschap voor Communicatie het ‘Estafette projectteam’ van Rijkswaterstaat en de groep van zo’n 40 projectleiders (vanuit verschillende organisatieonderdelen). De uitdaging was om met z’n allen als fysieke ‘verbinders’ een eenduidig, helder en overtuigend visitekaartje van één innovatief RWS af te geven. De maatschap hielp de informatie en organisatie rond het netwerkevent te structureren en het innovatieverhaal van Rijkswaterstaat aan te scherpen.  Tijdens verschillende sessies met projectleiders ontwikkelden we -met behulp van storytellingtechnieken- persoonlijke innovatieprojectverhalen, passend in het overkoepelende verhaal. Met het concept “RWS inside” maakten we de samenhang tussen de verschillende projecten zichtbaar. Maatschap voor Communicatie was verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en coördineerde de uitvoering van diverse ondersteunende middelen, waaronder: flyer/plattegrond, wegwijzers met projectbeschrijvingen, filmpjes met praktijkvoorbeelden en een beeldverslag.

innov-estafte