Projectomschrijving

De vraag

De Vereniging van Toezichthouders in Onderwijsinstellingen (VTOI) is het grootste platform van toezichthouders in het onderwijsveld (het PO, VO, MBO, HBO en WO). In opdracht van het bestuur heeft Maatschap voor Communicatie de VTOI geholpen met de herpositionering.

Onze aanpak

Op basis van bestaand extern onderzoek en sessies met het bestuur en het verenigingsbureau zijn de kringen van de golden circle van Sinek ingevuld: het why, what & how.  Deze zijn tijdens de Algemene Leden vergadering getoetst bij de achterban en verder ingevuld. Voor het why zijn we terug gegaan naar het DNA van de VTOI: beter onderwijs door beter toezicht. Het What hebben we langs de meetlat gelegd van drie P’s: Profilering (VTOI consequent neerzetten als zichtbare, gezaghebbende autoriteit), Professionalisering (onder meer met het oog op het profiel van de commissaris van de toekomst) en Programmering (waarbij het gaat om activiteiten die helpen om verder te professionaliseren met aantoonbare meerwaarde voor de leden). De communicatie- activiteiten concentreren zich rondom Public Affairs, PR en achterbancommunicatie. Concrete activiteiten zijn de actualisering van de site, de training en opleiding van medewerkers en het vervaardigen van position papers.

Het resultaat

Het werken met de drie P’s biedt het VTOI richting en helpt bij het stellen van prioriteiten binnen het budget. De ALV is akkoord met de ingeslagen richting en het bestuur is enthousiast over het nieuwe toekomstperspectief van de vereniging.