Projectomschrijving

De vraag
Van 15 – 21 januari was het in heel Nederland de Week van de Circulaire Economie. In een circulaire economie hergebruik je grondstoffen en produceer je geen afval. Een belangrijk thema voor Rijkswaterstaat, omdat de organisatie als ambitie heeft om in 2030 circulair te werken. Rijkswaterstaat vroeg ons om een interne campagne te ontwikkelen voor deze week, om medewerkers kennis te laten maken met dit onderwerp.

Onze aanpak
Twee maanden voor de Week van de Circulaire Economie kwamen we voor het eerst met het projectteam bij elkaar. Samen hebben we eerst een communicatiestrategie en -aanpak opgesteld. De belangrijkste elementen waren:

  • Circulaire economie is een nieuw onderwerp. Je kunt pas een koploper zijn als een groot deel van je organisatie op de hoogte is van het onderwerp en er iets mee doet.
  • Voor de herkenbaarheid gebruiken we één beeld, één boodschap en één stijl.
  • Door storytelling aan de hand van vier icoonprojecten maken we het onderwerp Circulaire Economie tastbaar. Dit geeft medewerkers munitie om het verhaal van Rijkswaterstaat intern én extern door te vertellen. Ook helpt het dit abstracte onderwerp voor iedereen concreet te maken.
  • We communiceren op alle kantoren in Nederland. Regiokantoren bieden we een toolkit aan in de vorm van lunchsessies en communicatiemiddelen.
  • Door het creëren van een circular experience (tentoonstelling) in de hal van het hoofdkantoor, een online kennisgame (gemaakt door Rijkswaterstaat en One Future Play) en de inzet van acteurs activeren we medewerkers om écht over het onderwerp na te denken. We laten het medewerkers beleven.
  • Practice what you preach: de middelen die we inzetten moet ook duurzaam en zoveel mogelijk circulair zijn.

Na het ontwikkelen van de strategie en aanpak hebben we met de filmproducent, VormVijf en de acteurs gebrainstormd en een concept ontwikkeld om iedereen het onderwerp maximaal te laten beleven.

Het resultaat
Het resultaat was een spetterende week waarin zeker 3000 medewerkers van Rijkswaterstaat actief bezig zijn geweest met het voor hen nieuwe onderwerp circulaire economie.  Meer dan 1600 medewerkers gingen gamen en hebben op een laagdrempelige manier kennisgemaakt met de game. Alleen of met de afdeling. Acteurs gingen op een ludieke wijze met medewerkers in gesprek over circulariteit. Ze deelden fortune cookies uit met circulaire spreuken om mensen aan het denken te zetten. Een krijttekenaar kwam drie dagen tekenen en samen met de barista zorgde dit voor veel reuring en gesprekken over circulaire economie. Via video hebben we intern via intranet en Yammer het verhaal over de icoon projecten verteld.

Interne communicatie circulaire economie Rijkswaterstaat

 

 

 

 

 

 

Foto’s: Sem van der Wal