Projectomschrijving

De vraag

Rijkswaterstaat werkt aan een leefbaar, bereikbaar en veilig Nederland. In een tijd van meer doen met minder, vergt deze maatschappelijke opgave een forse interne verandering. De verandering richt zich op drie doelen: werken als één RWS, samen met anderen, elke dag beter. De werkwijze die hierbij hoort is KR8. KR8 is de LEAN methodiek vertaald voor en door Rijkswaterstaat. De vraag aan Maatschap voor Communicatie is om te ondersteunen bij de communicatieaanpak om Rijkswaterstaat met meer LEAN te laten werken.

Het resultaat

Maatschap voor Communicatie hielp bij de ontwikkeling van de KR8-communicatiestrategie. Kern van de strategie is storytelling: verhalen vangen, verhalen vertellen, verhalen delen en verhalen etaleren. Met als doel om de KR8-vonk te verspreiden onder de 9.000 medewerkers. Zo traint en inspireert de Maatschap leidinggevenden in het vertellen van hun KR8-ig leiderschapsverhaal. Zodat zij op hun beurt elkaar en hun medewerkers kunnen inspireren om hun eigen verhaal te vertellen. Maatschap voor Communicatie ontwikkelt een reizende tentoonstelling met KR8-verhalen en -portretten en organiseert workshops om veranderverhalen met elkaar te delen.

“Eén van de leidinggevenden van Rijkswaterstaat zette op inspirerende wijze de toon met een prachtig verhaal over dat werken vanuit KR8 concrete besparingen oplevert voor Rijkswaterstaat. De overige managers reageerden positief en er ontstond een sfeer waarin het ene verhaal het volgende opriep. Toen in de groep iemand vroeg hoe we dit verbeterproces kunnen vasthouden, reageerde een andere deelnemer direct met: ‘Doorgaan met verhalen te vertellen’.”

(Reactie na de workshop Storytelling tijdens managementconferentie Rijkswaterstaat op 10 januari 2013)