Projectomschrijving

De vraag

Hogeschool Leiden lanceerde samen met Naturalis, Baseclear, Universiteit Leiden en LUMC het Centre of expertise Genomics: Generade. Het is één van de Centres of expertise van hogescholen in Nederland, die als doelstelling hebben om (wetenschappelijke) kennis beschikbaar te stellen en te delen en daarmee onderwijs, wetenschap en het bedrijfsleven bij elkaar te brengen. Generade wil innovatie in Life Sciences stimuleren door het ontwikkelen en toepassen van nieuwe kennis en technologie op het gebied van genomics. Het streven is dat het expertisecentrum binnen vier jaar volledig zelfstandig en rendabel is. Een gerichte, actieve, en overtuigende benadering van (potentiele) opdrachtgevers en financiers is daarom essentieel.

De rol van de maatschap

De samenwerkende partijen vroegen Maatschap voor Communicatie advies over de branding en de lancering van het expertisecentrum. Het bureau ontwierp een proces om samen met de bestuurlijke vertegenwoordigers te komen tot een onderscheidende positionering.
Samen met EdenSpiekermann en de Naamafdeling maakten we vervolgens de vertaling naar een naam (Generade), een visuele identiteit en een aansprekend programma voor de lancering. Ook ontwikkelden we materiaal voor persbenadering en promotiemiddelen, zoals een introductiefilmpje en een digitale ‘onepager’. Op 28 maart 2014 tijdens de jubileumviering van 50 jaar Labonderwijs in Leiden werd Generade vol trots gepresenteerd.

Bekijk ook wat partners en stakeholders over Generade te zeggen hebben en lees het artikel op Science Guide.