De content en PR-campagne ‘Olie Alert Waddenzee’ die wij in de zomer van 2017 voor Rijkswaterstaat gelanceerd hebben is onderscheiden met de In2 Sabre PR Award. We ontvangen deze Europese prijs samen met Leene Communicatie en VormVijf voor de wijze waarop er in de pers massale aandacht ontstond voor de grootschalige oliebestrijdingsoefening.

Innovatieve PR-aanpak

De In2 Sabre Award is specifiek toegekend op basis van de innovatieve PR-aanpak. Met maatwerk en servicegerichte mediabegeleiding – onder meer met persboten en een helikopter – hielpen we tientallen journalisten om op hun eigen manier verslag te doen van de oefening. Bovendien lanceerden we een online media hub: een speciale website met een liveblog, dagverslagen en achtergrondinformatie. Onze social media reporter en een eigen fotograaf maakten foto’s en video’s voor het live blog en de social kanalen van Rijkswaterstaat. Ook de pers kon hiervan gebruikmaken.

Maximale exposure

Met de driedaagse oefening creëerden we landelijk en regionaal maximale exposure. EenVandaag, RTL Nieuws, Jeugdjournaal en Hart van Nederland maakten tv-reportages, net als diverse regionale omroepen. Iedere oefendag waren live interviews en reportages te horen op landelijke en regionale radiozenders, zoals NPO Radio 1 en BNR. Landelijke dagbladen Trouw en de Volkskrant plaatsten een paginagrote reportage, en ook regionale kranten deden uitgebreid verslag. In alle media-uitingen kwam de kernboodschap goed uit de verf, in vorm en inhoud.

Prijsuitreiking

De In2 Sabre Award voor Broadcast Media (earned) werd op 23 mei uitgereikt tijdens het In2 Innovation Summit in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.