Vandaag is het de Dag van de Duurzaamheid, een initiatief van Urgenda. Voor het negende jaar vinden door heel Nederland duizenden activiteiten plaats, georganiseerd door particulieren, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden. Urgenda roept daarbij alle partijen die met duurzaamheid bezig zijn van zich te laten horen en ‘nieuwe mensen’ bij duurzaamheid te betrekken.

In aanloop naar deze dag hebben we voor een grote publieke organisatie de interne communicatie verzorgd. De centrale vraag was: Hoe ben jij bezig met duurzaamheid in je werk? Doel van de campagne was het inspireren en activeren van de ‘nieuwe mensen’, oftewel de collega’s die momenteel nog niet bezig zijn met duurzaamheid. Op de Dag van de Duurzaamheid organiseren collega’s binnen de organisatie een kleine dertig activiteiten, van lezingen tot tentoonstellingen.

Hoe hebben we dit thema geactiveerd en zijn we tot zo’n succesvolle invulling van de dag gekomen?

Laat anderen hun verhaal vertellen

Van inkoop tot HR en van een projecten tot catering; je kunt op allerlei manieren bezig zijn met duurzaamheid. Of het nu om papier besparen gaat of het bouwen van een energieneutrale woonwijk; iedereen kan binnen zijn of haar eigen scope een steentje bijdragen. Sinds duurzame dinsdag (5 september) zijn we gestart met een videoreeks waarin elke week een collega vertelde waarom en hoe hij of zij bezig is met duurzaamheid in het werk, wat het oplevert en welke tip de collega heeft voor andere collega’s die aan de slag willen met duurzaamheid.

Inspireren en activeren

Heel leuk dat die collega van inkoop zich verdiept in de aanschaf van circulair meubilair, maar wat kan je zelf doen? Of wat zou je willen doen en wat heb je nodig? Laat collega’s n.a.v. de video met elkaar dit gesprek voeren. Dit kan tijdens een koffiemoment of teamoverleg, maar ook op intranet of Yammer. Koppel er een duurzame prijsvraag aan en loot uit alle reacties elke week een winnaar. Een kleine incentive doet al gauw wonderen.

Zet koplopers in

Duurzaamheidscoördinatoren, ambassadeurs of koplopers; in elke organisatie is er vaste kern collega’s al betrokken bij een thema als duurzaamheid. Maak gebruik van de bestaande kennis en ervaringen. Focus je niet alleen op de nieuwe ‘lichting’. De koplopers weten welke collega’s je kan interviewen, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en willen hun ervaringen graag delen, bijvoorbeeld tijdens een lunchlezing of excursie op de Dag van de Duurzaamheid. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Wil je ook een thema activeren binnen je organisatie? Neem dan contact met ons op!