23-06-2020 | blog

Meer bewegen in coronatijden

Vier tips voor communicatieadviseurs om door doeltreffende communicatie jouw collega’s te motiveren om te bewegen.

Sinds kort heb ik een sporthorloge. Zo eentje die bijhoudt hoeveel stappen je op een dag zet. En als ik eerlijk ben: op een gemiddelde werkdag thuis, zet ik maar 2000 stappen. Ik mis mijn fietstocht naar het station en de wandeling naar kantoor. Om meer stappen te zetten, moet ik mijn gedrag veranderen. En als communicatieadviseur zie daar een opgave: het is best lastig om gedrag te veranderen. In deze blog zoek ik uit hoe communicatie bij deze verandering een rol kan spelen. 

 

Overal om me heen hoor ik dat mensen het lastig vinden om te bewegen. Uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 38% van de Nederlanders minder beweegt tijdens de coronacrisis. De coronakilo’s vliegen eraan. Toch willen we straks niet met die extra’s kilo’s naar kantoor. Maar belangrijker nog: hele dagen achter de computer maken dat onder andere rugklachten en ook mentale spanningen toenemen. Dat kan leiden tot minder werkplezier en tot een verhoogd stressniveau. Dat alles komt niet ten goede aan de productiviteit en tevredenheid van werknemers. 

 

Lees onder de foto hoe communicatie bij verandering kan helpen.

Arm met sporthorloge voor thuiiswerkplek met laptop
Kom van die stoel af!

Zorg voor een beweegklimaat vanaf de thuiswerkvloer

Ook werkgevers kunnen daarbij helpen. Als communicatieadviseur is het dan jouw rol om met effectieve communicatie ervoor te zorgen dat medewerkers actiever worden. Ik ben ervan overtuigd dat dit kan. We kunnen helpen zo'n gedragsverandering te stimuleren volgens de driedeling van Poiesz: willen, kunnen en mogelijk zijn. 

 

1) Willen: met welk doel kom je in beweging?

Iemand verandert pas zijn gedrag als hij gemotiveerd is. Die verandering moet immers wel iets opleveren. Bewegen is vaak geen doel op zich. Leg je oor te luister bij je collega’s: wat zou voor hen een reden zijn om in beweging te komen? Daar sluit je in je communicatie op aan. In je boodschap draait het om wat het brengt om te gaan bewegen. Gaat het om plezier? Met elkaar bezig zijn? Het verminderen van pijntjes door de thuiswerkplek? Of tijd doorbrengen met zijn of haar gezin? Zo komt je boodschap pas echt aan. Dat betekent natuurlijk ook dat je middelen kiest die daarbij passen. Bij de Maatschap hebben we iedere vrijdagochtend een yogales. Met z’n allen. Dat motiveert ons als Maatschap actief te zijn én zo gaan we stressvrij het weekend in. 

 

2) Kunnen: houd de drempel zo laag mogelijk

De meeste goede voornemers sneuvelen binnen drie weken. Gedragsverandering is nog niet zo eenvoudig. Het moet wel iets zijn wat je kan en kan volhouden. Keep it simple! Plan bij telefonische overleggen de locatie 'buiten wandelen' in. Of laat de managementassistent een beweegmoment inplannen in ieders agenda. Bijvoorbeeld in de middagpauze. Adviseer om out-of-office-berichten aan te zetten als medewerkers onregelmatig werken, zodat ze gemakkelijk tussendoor een frisse neus kunnen halen. Een taak afgerond? Maak tien burpees. Blijkt het toch te lastig? Maak het dan nog een stapje eenvoudiger.

 

3) Mogelijk zijn: zijn de omstandigheden ernaar? 

Makkelijke oplossingen zijn niet voldoende. Is er wel gelegenheid om te kunnen veranderen? Zo helpt het als er een positieve houding is bij het hele team. Jij als communicatieadviseur kunt dat aanwakkeren. Maak het onderwerp van gesprek in het wekelijkse teamoverleg. Maak zichtbaar wat anderen doen. Organiseer bijvoorbeeld een challenge: wie zet de meeste stappen deze week? Deel foto’s in de groepsapp van mooie vergezichten tijdens vroege ochtendwandelingen. Misschien is er zelfs de mogelijkheid om de baas zijn tijd te sporten. Dat onderstreept het belang van sporten en haalt weer een hobbel weg.

 

Neem het heft in handen om actief de aanjager te zijn van deze verandering. Juist op die momenten dat het anders naar de achtergrond zou verschijnen. 

 

 4) Laat ook je manager of teamleider zweten

Een teamleider of manager? Ook die moet de zweetdruppels op het voorhoofd hebben. Zij hebben een voorbeeldrol in deze gedragsverandering. Dus kies voor een oplossing die ook bij hen past. Zorg ervoor dat ze meedoen, enthousiast zijn en het gesprek erover aan de gang houden. Zodat ook zij die wandelfoto’s op de app zetten.

Zet het morgen al in beweging 

Oké, maar waar begin je dan? Ga het gesprek aan. Waar lopen medewerkers tegenaan? En waarom vinden ze het nou eigenlijk moeilijk om te bewegen? Pas als je dat weet kun jij aan de slag. Ga daarvoor om tafel met de bestuurder, management of de HR-afdeling. Wat is er mogelijk? 

 

Ik haal inmiddels iedere dag mijn stappendoel van 7500 stappen. Ik heb namelijk een duidelijk doel voor ogen: 's avonds genoeg energie hebben om leuke dingen te doen. Ook weet ik dat ik moet kiezen voor dingen die ik makkelijk kan én volhoud: zoals een lunchwandeling of een rondje fietsen aan het einde van de werkdag. En iedere vrijdagochtend natuurlijk de yoga met mijn collega's! 

 

Deel jouw ervaring

Ben jij die communicatiecollega die ook met deze uitdaging aan de slag is? Ik ben benieuwd naar jouw aanpak. Deel ‘m door te mailen naar iris@mvc.nl

 

Geraadpleegde bronnen:

Volkskrant 'Lockdown leidt tot meer stress en ongezondere levensstijl'

AD 'Wetenschappers drukken ons op het hart: Nederland blijf in beweging'

 "Gedragsmanagement, waarom mensen zich (niet) gedragen", 1999, Theo Poiesz

 

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best. Neem daarom contact op met Iris Knuit.Ja, ik wil contact