14-10-2022 | nieuws

Participatie voorbij de grijze oude mannen, hoe betrek je de unusual suspects?

Op donderdag 29 september vierde Maatschap voor Communicatie haar 22-jarig bestaan. Dat deden wij samen met ons team en onze relaties - de vrienden van de Maatschap - in het mooie en artistieke Huis Utrecht, waar theatermakers en kunstprofessionals samen komen. Op het programma stond onder andere de workshop ‘Participatie voorbij de grijze oude mannen, hoe betrek je de unusual suspects?’

 

Hartstikke fijn natuurlijk, een betrokken en geïnformeerde inwoner. Het nadeel? Het zijn vaak de usual suspects: de oude, grijze mannen. Gemeenten en organisaties richten zich nog regelmatig op een algemene doelgroep en zetten dan in op de vertrouwde communicatiemiddelen zoals bewonersbrieven of inspraakavonden. Dit terwijl een wijk of stad uit een veel diverser gezelschap bestaat dat je lang niet allemaal bereikt met deze aanpak. En juist die veelheid aan meningen kan zorgen voor betere plannen en meer draagvlak. 

 

Tijdens deze workshop namen Remmert van Haaften, partner en participatiestrateeg bij Maatschap voor Communicatie en Yosser Dekker, programmamaker en creatief directeur van Bureau Ruimtekoers 20 enthousiaste deelnemers mee in de wondere wereld van participatievraagstukken. Hoe betrek en bereik je inwoners die je eigenlijk nooit tegenkomt? Wat vraag je van ze? Hoe neem je hun input mee? 

 

Lastige vragen om een klein uur te beantwoorden. Maar dat weerhield de deelnemers niet van creatieve ideeën tijdens de casus waar zij mee aan de slag gingen. Van burgerberaden tot samen koken en eten in het park. Of actief de jongeren in de wijk betrekken en die in gesprek laten gaan met de oudere generaties, waarbij Sims en Lego uiteraard niet mogen ontbreken. 

 

Tot slot deelden Remmert en Yosser ook hun gouden tip voor het betrekken van de unusual suspects: neem de tijd voor participatie en wees nieuwsgierig. Verdiep je echt in de doelgroep en keer de participatievraag om. Dus niet: wat vinden mensen van mijn plan, maar wat vinden deze mensen nou eigenlijk belangrijk en hoe kan ik daar bij aansluiten? Zorg voor empowerment, alleen dan creëer je duurzame betrokkenheid bij een onderwerp. 

 

Deze mooie samenwerking op participatievraagstukken zet zich direct voort: op 3 november aanstaande zijn Yosser en Remmert weer van de partij op PubCom met deze participatieworkshop! 

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best. Neem daarom contact op met Remmert van Haaften.Ja, ik wil contact