Regie houden op de boodschap vanuit jouw organisatie, project, product of dienst. Het klinkt zo simpel, maar kan in praktijk knap lastig zijn. Want hoe bepaal je wat dé boodschap is die je over wilt brengen? En hebben al je collega’s die ‘iets’ met communicatie moeten wel hetzelfde verhaal als jij in je hoofd? Gelukkig is er het message house, een instrument dat je daarbij kan helpen. Hoewel het geen nieuw instrument is, maak ik er in veel projecten dankbaar gebruik van. Tijd om eens ervaringen te delen!

Een klassieke manier om een lijn in alle communicatie-uitingen aan te brengen is de kernboodschap: een stuk tekst dat iedereen moet kunnen oplepelen en zo ongeveer valt te copy-pasten in elk communicatiemiddel. Consistent ja.. maar niet heel flexibel. Want afhankelijk van je doelgroep of communicatiemoment wil je het verhaal misschien net iets anders beginnen, andere woorden gebruiken of bepaalde accenten verleggen. Een presentatie is immers iets anders dan een flyer, en een persbericht verschilt ook weer van een publiekscampagne. Dus hoe zorg je er nou voor dat je boodschap eenduidig is én flexibel ingezet kan worden?

Message house

Het message house-model is hiervoor een fijn hulpmiddel. Niet nieuw of revolutionair, wel heel handig en breed inzetbaar. Een goed opgezet message house biedt namelijk handvatten om uit te leggen waar je organisatie, project, product of dienst voor staat en wat je wil bereiken. Je vindt hierin alle vaste elementen die je nodigt hebt om je verhaal op te bouwen, zonder dat het een vaste vorm voorschrijft. Ook kan je het gebruiken als toetssteen voor al je communicatie-uitingen: zitten alle boodschappen erin die erin moeten zitten? Het voordeel ten opzichte van een dichtgetimmerde kernboodschap is dat een message house veel flexibeler is. De kernelementen staan vast, maar in welke volgorde je ze vertelt en hoe je ze illustreert of toelicht niet. Zo kan je boodschap toegespitst worden op specifieke momenten en communicatiemiddelen, zonder dat de kernelementen verloren gaan.

Message house model

De bouwstenen

Net als een huis bestaat een message house uit verschillende bouwstenen én dondert het bouwwerk in elkaar als er onderdelen missen of niet goed bij elkaar passen. Elk message house bestaat uit een overkoepelende boodschap: het dak van het huis. Dat is een kort en helder statement en vormt de kern van wat je wil vertellen. De overkoepelende boodschap krijgt invulling aan de hand van drie ondersteunende boodschappen: de muren van het huis. Door drie punten te gebruiken, komt je verhaal helder over en is het te begrijpen en onthouden door je doelgroep. De ondersteunende boodschappen kunnen bijvoorbeeld het waarom, hoe en wat van je overkoepelende boodschap zijn, of argumenten die je overkoepelende boodschap versterken. In welke volgorde of hoe uitgebreid de ondersteunende boodschappen terugkomen in je communicatie, mag verschillen. De bewijsvoering ten slotte vormt de fundering van het message house. Daarmee maak je de ondersteunende boodschappen concreet en geloofwaardig, door voorbeelden te geven of ze met feiten en cijfers te onderbouwen. Dit is het meest flexibele gedeelte van de message house: gebruik de bewijsvoering waarvan jij denkt dat die aansluit bij je doelgroep!

In de praktijk: Olie Alert Waddenzee

Stel: je hebt een goed message house opgesteld. Wat kan je er dan vervolgens mee? Een mooi voorbeeld uit onze eigen praktijk is Olie Alert Waddenzee: een grootschalige oliebestrijdingsoefening van Rijkswaterstaat op de Waddenzee. Vanuit Maatschap voor Communicatie ontwikkelden we samen met Leene en VormVijf een communicatiestrategie en PR-aanpak. Dat begon met een message house dat richting gaf aan alle communicatie over de oefening. Iedereen met een communicatieve rol (van woordvoerders en communicatieadviseurs tot redacteuren en cameramannen) werd hiermee gebrieft. Bij het opstellen van webteksten, persberichten en promotiemateriaal kregen de overkoepelende boodschap en ondersteunende boodschappen steeds een plek. Dat gebeurde niet altijd letterlijk, zolang de elementen maar terugkwamen. Eén van de ondersteunende boodschappen was bijvoorbeeld dat Rijkswaterstaat samenwerkt met partners die het gebied goed kennen. Dat werd geïllustreerd door hen zoveel mogelijk in beeld te brengen in filmpjes en aan het woord te laten in tekst. Ook in de woordvoeringslijnen en mediatraining was het message house leidend. Zo zorgden we voor een consistente boodschap die als een rode draad door alle communicatie liep.

Message house model Olie Alert Waddenzee

Foto: Rijkswaterstaat, Sem van der Wal

Zelf aan de slag met het message house?

Beginnen je handen te jeuken om zelf een message house te maken voor jouw project of organisatie? Deze tips helpen je daarbij.

  • Een message house is een communicatietool, maar om hem op te stellen heb je natuurlijk inhoud nodig. Organiseer daarom een sessie met inhoudelijk betrokkenen (zoals experts of projectleiders) om mee te denken over de essentie van wat je wil vertellen én over mooie voorbeelden, feiten en cijfers die je in je bewijsvoering kan gebruiken.
  • De elementen van je message house hoeven geen catchy slogans te zijn, het gaat erom dat ze houvast en een toetsingskader bieden voor je communicatie.
  • Deel je message house op een goed zichtbare plek voor iedereen die er iets mee moet. Oefen samen goed hoe je ‘m in de praktijk kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door samen een paar communicatiemomenten uit te kiezen die eraan zitten te komen en daar jouw message house op te passen.
  • Op zoek naar een mooi format dat je makkelijk zelf kunt invullen? Gebruik het message house-model van Maatschap voor Communicatie!

Uiteraard helpen wij je graag bij het opstellen van jouw message house, het faciliteren van de sessies met betrokkenen én met het oefenen in hoe je ‘m goed toepast. Meer informatie daarover kun je hier vinden.