Leidt de communicatie niet tot het gewenste resultaat? Of wordt het communicatieteam geleid door de waan van de dag? Het Strategisch Communicatie Frame kan een oplossing bieden.
Strategisch Communicatie Frame
Wat is het Strategisch Communicatie Frame?
Het Strategisch Communicatie Frame, ontwikkeld door Betteke van Ruler en Frank Körver, is een ontwikkelmethode om te komen tot een goede communicatiestrategie. De methode helpt om de juiste vragen te stellen en uit te zoeken wat er echt nodig is voor bijvoorbeeld een organisatie of afdeling. Het resultaat is een overzichtelijke presentatie van het ontwikkelproces, dat zowel als kompas als toetsframe kan worden ingezet.
Waarom gebruiken wij het?
Het is belangrijk om als basis een heldere communicatiestrategie te hebben, zodat je de juiste dingen doet en middelen ontwikkelt die echt het verschil maken. Het communicatieframe helpt om samenhangende strategische keuzes te maken die gelinkt zijn aan de strategie van de organisatie. Omdat het op een A4 moet passen, word je bovendien gedwongen om dit kernachtig te formuleren. Zo heb je niet alleen antwoord op de vraag wat echt belangrijk is, maar gooi je ook alle vaagheid en wollig taalgebruik overboord.
‘Wat ik zo leuk vind aan het communicatieframe is dat het dynamisch is en ervoor zorgt dat je tot de essentie komt.’ - Paulien Poelarends
Onze aanpak
Het communicatieframe heeft vooral waarde als je samen met het team, de organisatie of het project/ programma ontwikkelt. Om te komen tot een goed communicatieframe organiseren we vaak meerdere sessies waarin we inzoomen op specifieke onderdelen, zoals de stakeholdersanalyse of kernwaarden. Het communicatieframe kan ook het startpunt zijn van de ontwikkeling van een communicatiekalender.
‘Het product is belangrijk, maar het proces waarbij we betrokken zijn om er te komen is minstens zo waardevol.’ - een van onze opdrachtgevers