21-11-2019 | nieuws

Circulair Viaduct wint Betonprijs 2019

Samenwerkende partners 111955248101

“Voor je het weet doe je iets, wat je niet voor mogelijk had gehouden!”

Het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland, gebouwd door samenwerkingspartners Van Hattum en Blankevoort, Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat, heeft de Betonprijs 2019 gewonnen in de categorie Circulair. Het dek van het circulair viaduct bestaat uit 40 betonnen elementen en kan volledig en ongeschonden, gedemonteerd, verplaatst en op een nieuwe locatie herbouwd worden. De Maatschap begeleidde de communicatie rondom het circulaire viaduct vanuit Rijkswaterstaat.

 

Tussen december 2018 en september 2019 is het viaduct getest door het werkverkeer van de bouw van de Reevesluis. Het viaduct is circulair: zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw benut. Het viaduct zal op een andere locatie worden geremonteerd.

 

Het circulaire viaduct maakt onderdeel uit van het focuspunt ‘Duurzaamheid en Leefomgeving’ van Rijkswaterstaat. Adviseurs Paulien en Ilse van de Maatschap begeleidden vanuit Rijkswaterstaat de communicatie vanaf de bouw van het viaduct tot de oplevering van de resultaten, samen met communicatiemedewerkers van Van Hattum en Blankevoort en Consolis Spanbeton.

 

De drie partijen hadden samen goed nagedacht over een gezamenlijke boodschap – of hoe wij het noemen: het message house. Een message house zorgt er voor dat alle betrokken partijen dezelfde boodschap communiceren. Voor het circulaire viaduct was dit: “We werken als markt en overheid op een gelijkwaardige manier samen aan het eerste circulaire viaduct. We delen de kennis die we opdoen om circulaire werken.” Zo lag de nadruk op zowel de technische innovatie, als ook de sociale innovatie, namelijk: de unieke samenwerking van Rijkswaterstaat met twee marktpartijen.

 

Om voor het viaduct naamsbekendheid te genereren hebben we voor een buzz-strategie gekozen rondom de bouw en de opening van het viaduct. Wekelijks werden korte berichten over het circulaire viaduct de (social) media ingestuurd. Voor de officiële opening van het viaduct, werd actief de pers benaderd. Dit werd onder andere overgenomen door de NOS en Cobouw. De betrokkenen zelf hebben ook actief hun verhaal verspreid via hun persoonlijke social media kanalen. Ook zijn verschillende communicatiemiddelen gemaakt, zoals een “how it’s made” film, een visual en kleine 3D-modellen van de elementen van het viaduct. De PR strategie is ontwikkeld in samenwerking met Leene Communicatie.

 

Het bouwen van een circulaire viaduct is niet zo van zelfsprekend. Het was immers nog nooit eerder gedaan. Tijdens de ontwikkeling van het viaduct is het idee voor de Open Leeromgeving ontstaan, om samen met marktpartijen, overheden en kennisinstellingen kennis en ervaringen uit te wisselen over het circulair bouwen van viaducten en bruggen. 

 

De resultaten van het circulaire viaduct zijn op 15 november 2019 tijdens de laatste werkconferentie van de Open Leeromgeving gepresenteerd. Via het integraal advies deelt het projectteam de belangrijkste inzichten en lessen van het ontwerpen, bouwen, monitoren en demonteren van het viaduct. 

 

Iedereen die aan innovaties werkt, begrijpt dat de totstandkoming van het eerste circulaire viaduct niet zonder slag of stoot zal zijn gegaan en dat het resultaat, nog meer dan van de techniek, afhankelijk is van de mensen die er aan werkten. In de learning history zijn alle 'mensen in dit verhaal' geïnterviewd: van de verschillende verhalen en puzzelstukjes is één verhaal gereconstrueerd. Alle kennis van het circulaire viaduct is te vinden via www.circulairviaduct.nl

 

Het projectteam ziet het toekennen van de Betonprijs aan het circulaire viaduct als duwtje in de rug voor alle mensen die betrokken zijn bij dit project én voor diegenen die vanaf nu het stokje zullen overnemen. Rijkswaterstaat werkt momenteel aan de SBIR-regeling (Strategic Business Innovation Research-regeling) om bedrijven actief te ondersteunen bij het uitwerken en doorontwikkelen van de innovaties, zoals het circulair viaduct.

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best. Neem daarom contact op met Ilse Markensteijn.Ja, ik wil contact