Hét strategisch adviesbureau voor communicatie en participatie
Je staat er
niet alleen
voor
Campagne geldzorgen

Een communicatie-aanpak rondom gedragsverandering

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) vroeg ons een campagne te ontwikkelen om mensen met geldzorgen te wijzen op regelingen en inkomensondersteuning en hen te activeren om hulp te zoeken. Samen met onder meer Geldfit, andere samenwerkingspartners van SZW en ervaringsdeskundigen hebben we de succesvolle campagne “Je staat er niet alleen voor” ontwikkeld.

Het doel 

Het doel van de communicatieaanpak die we hebben ontwikkeld, was om mensen met (beginnende) geldzorgen aan te moedigen om ondersteuning en hulp te zoeken door contact op te nemen met Geldfit.  

Onze aanpak 

In deze campagne hebben wij ons gefocust op het aanzetten tot bepaald gedrag bij de ontvanger: informatie opzoeken en de stap zetten om hulp in te roepen. Om een strategie te maken voor een gedragsverandering moet je eerst weten welke factoren menselijk gedrag bepalen. Om dit te definiëren zijn wij aan de slag gegaan met de CASI-methode waarin een aantal gedragsbepalers worden onderscheiden. Voor deze strategie waren dat: weerstand, zelfbeeld en kennis. 

 

Deze gedragsbepalers hebben we – om de gedragsverandering mogelijk te maken – vertaald naar gedragsinterventies. Deze vormden het strategisch kader van de communicatieaanpak. We kozen voor deze drie pijlers:

  • We verkleinen de weerstand door de situatie te erkennen, hier begrip voor te tonen en de keuzevrijheid te benadrukken.
  • We scheppen ruimte voor een ander zelfbeeld, door persoonlijke verhalen van gelijken te delen.
  • We maken een duidelijke call to action en een korte klantreis, waardoor het nieuwe gedrag behapbaar wordt, ook bij weinig kennis over (schuld)hulp.

 

Met het doel en deze drie pijlers als kader, hebben wij de kernboodschap opgesteld: Je staat er niet alleen voor. Met de volgende call to action: Ontdek wat jij kan doen op geldfit.nl of bel naar 0800-8115.

 

De kernboodschap en call to action zijn vertaald in een campagne met een serie visuals in rijkshuisstijl. Deze visuals zijn verspreid via;

  • social media, websites en andere kanalen van het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid en ander betrokken ministeries; 
  • advertenties via social media, display, mobile advertising, zoekmachines en abri’s; 
  • landingspagina op geldfit.nl/nietalleen
  • toolkit voor partners. 

Het resultaat 

Het belangrijkste doel van deze communicatieaanpak was om mensen met (beginnende) geldzorgen aan te moedigen om ondersteuning en hulp te laten zoeken door contact op te nemen met Geldfit. Dit is ruimschoots gelukt. Het bezoek op de website van Geldfit is in de 8 weken dat de communicatieaanpak liep namelijk bijna verdriedubbeld. Ook het aantal mensen dat daadwerkelijk advies heeft gekregen via de kanalen van Geldfit zijn verdubbeld. Een prachtig resultaat. De campagne krijgt daarom een vervolg in 2023.  

 

Deze opdracht voerden we uit onder de vlag van Publiquest.

 

FB IG Feed foto2A
FB IG Feed Natalia A
FB IG Feed foto4A

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best.
Neem daarom contact op met Roderick Gielis.JA, IK WIL CONTACT

Betrokken bij dit project

Maak kennis met onze adviseurs