Onze aanpak
1. Media- en doelgroeponderzoek: Om een goed beeld te krijgen wat er speelt en wat er leeft in Nederland maakten we een stakeholder en een media-analyse. Wat blijkt? De term stikstof wordt online steeds minder vaak genoemd en het gaat vaker over toekomstbestendige landbouw en bevordering van de biodiversiteit. Vooral boeren hebben behoefte aan duidelijkheid.
2. Strategische sessies met de communicatiecoalitie: om in deze korte tijd tot een gedragen communicatiestrategie te komen en daarbij zo veel mogelijk input mee te nemen vanuit belangrijkste samenwerkingspartners zoals gemeenten, VNG en IPO, hebben we twee strategiesessies georganiseerd met de communicatiecoalitie.
3. Message house: tijdens de eerste sessie ontwikkelden we de bouwstenen voor een gezamenlijk verhaal. Dit vormde ook de basis voor een verdere uitwerking van het narratief dat eerder al was ontwikkeld.
4. Strategisch communicatieframe: In de tweede sessie hebben we met de partners de bouwstenen voor de communicatiestrategie ingevuld. Op basis van deze gezamenlijke analyse en visie, ontwikkelde Publiquest de communicatiestrategie en een bijpassende aanpak voor 2024. Dit communicatieframe vormt het hart van de communicatiestrategie.
5. Naam, positionering en visuele identiteit: De transitie in het landelijk gebied is veelomvattend, wordt door veel partijen vormgegeven en gaat vele jaren in beslag nemen. Een aansprekende naam, positionering en visuele identiteit helpen om zichtbaar en vindbaar te zijn, de verhalen te vertellen en de energie te bundelen. Ons team ontwikkelde een aansprekende naam en de basis voor een visuele identiteit. Opnieuw deden we dit samen met de belangrijkste partners